fredag den 8. juli 2011

Marengs - in a jiffy

Super nem opskrift på marengs. De bliver luftige og sprøde, på den virkelig fede, hjemmelavede måde. Når du har prøvet at lave marengs selv, lover jeg dig, at du aldrig køber en pose i supermarkedet igen.

100 g chokolade
4 æggehvider
60 g sukker
60 g flormelis blandet med 60 g sukker



Pisk æggehviderne med det almindelige sukker. Når massen er stivnet helt, rører du sukker/flormelisblandingen i, uden at piske.






Smelt chokoladen i vandbad




(eller hvordan du nu ellers bedst smelter chokolade).


Find en vase, sæt en sprøjtepose eller bare en almindelig frysepose, ned i den, og fyld ca. halvdelen af marengsmassen i. Lav en lille fordybning (IKKE helt ned) og hæld chokoladen i.





Klip hul, og fyld på en bageplade med bagepapir på. Du bestemmer selv størrelsen. I dag lavede jeg mine bitesize. Sidste gang kæmpestore. Det kommer an på hvad man er i humør til.

Den anden del af portionen putter du lidt vanilleessens i, eller frugtfarve. Fylder i en pose, og laver små marengskys af.




Bages i ovn ved 90 grader i 2 timer. Lad dem stå i ovnen til den er helt afkølet (eller ca. 45-60 minutter). Så bliver marengsne perfekte, og ikke seje.



Glemte selvfølgelig at tage billeder inden de gik i ovnen, så I får lige sådan et hovsa billede.


TIP:
  • Istedet for bare at bruge mørk chokolade, så prøv at bruge chokolade med nødder, eller hvilken som helst anden smag du kan lide. Det giver et ekstra twist :-)
  • Istedet for kun at lave små marengs, kan du også lave 'fuglereder' som er gode med flødeskum, is og/eller friske bær.







 

*Opskriften er oprindeligt fra BoligLivs hjemmeside, men jeg har søgt og søgt, og kan altså ikke finde den igen. Ingen link love denne gang. Beklager.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar her. Jeg bliver så glad, og jeg lover at svare !
:-D