torsdag den 21. juli 2011

Muligvis verdens nemmeste boller

Den her opskrift er fundet i en kogebog jeg ikke kan huske hvad hedder. Min søster blev ved med at prale i sin facebookstatus med fuldkornsboller med havregyn, så til sidst måtte jeg bede hende sende den til mig. Var jo nødt til at tjekke, om de virkelig var så praleværdige.

Og oh, hvilken fryd, de er at lave. Tingene ud af skabet, i skålen, røre, røre, røre, ingen dej på fingrene, og så i køleskabet til næste morgen. Yes. Opskriften er perfekt.

4 dl koldt vand
15 g gær
1½ tsk salt (skru evt. lidt ned for saltmængden, det kan godt blive for meget.)
1-2 spsk olie
200 g havregryn
200 g hvedemel


Rør gæren ud i vand. Tilsæt olie, havregryn og salt. Rør det sammen. Tilsæt melet og rør dejen sammen et par minutter. Jeg kører min på Kitchen Aid'en, og så passer den sig selv et par minutter. Det er vigtigt at dejen ikke er for lind, for så flyder de ud på bagepladen. Dejen skal have en grødtyk konsistens.
Læg folie over, og stil den i køleskabet til næste dag.


Når bollerne skal bages:
Tænd ovnen på 180 grader.
Tag dejen ud, og form bollerne med to skeer, sæt dem som klatter på bagepladen.

Pas på med at lave dem hverken for små eller for store. Der bliver ca. 8-12 stks ud af en enkelt portion.
Bag dem i ca. 30-40 minutter (ved 180 grader). Tid afhænger af størrelsen og din ovn. Min ovn er tosset og jeg bager kun på 175 g i 35 min, når de er almindelig str. Ellers dør de for mig. Men du kender bedst selv din ovn. Prøv dig frem.

Et voila. Lækre saftige boller, med sprød skorpe.



TIP:
  • Jeg laver altid dobbeltportion. De ryger hurtigt.
  • Udskift noget af hvedemelet med grahamsmel, og få endnu grovere boller.
  • Udskift olie med honning, udelad saltet, og fyld fx valnødder i, så får du de skønneste søde  valnøddeboller.
  • Drys noget ovenpå bollerne, fx sesam eller solsikke. Det giver god smag til bollerne.

9 kommentarer:

  1. Hej Anne Lotte

    Skriver du på din anden blog igen og må man evt. få adgang?

    KH

    SvarSlet
  2. Hej Carina
    Der er adgang nu, og jeg skriver lidt igen. Lidt!
    Og tak for interessen. Det varmer.
    Knus fra Anne Lotte

    SvarSlet
  3. nu er dejen sat i køleren,spændt på om de er goe når jeg laver dem

    SvarSlet
  4. Jeg er konstant på udkig efter en god bolle-opskrift, og har bare ikke fundet "min" endnu. Vil helt sikkert prøve din opskrift snart :-)

    SvarSlet
  5. Held og lykke med den. Herhjemme er den et hit. Man skal bare huske at justere melmængden så dejen ikke bliver for tynd så er den et sikkert hit hver gang :-)

    SvarSlet
  6. Tak for tippet og kommentaren hos mig! :-)

    SvarSlet
  7. Nu har jeg prøvet flere forskellige af disse "sæt i køleskab og kast-på-pladen-boller" og det mislykkes hver eneste gang!! Har nu også prøvet din, og igen, mislykkes. Kan simpelthen ikke forstå hvad jeg gør forkert. Hvordan skal konsistensen være indeni når de er færdige? det er som om at mine aldrig bliver færdige indeni. Jeg er ved at blive sindsyg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Jeg skriver at dejen skal være lind. Men den skal være grødet lind. Grænsende til stiv i det. En havregrød der har stået et par timer i tallerkenen beskriver det meget godt.
      Og så er det ellers bare op på pladen og ind i ovnen med det samme.
      Jeg justerer altid mængderne undervejs så jeg får konsistensen. Nogen gange skal der ekstra havregryn i. 30-40 g.
      Prøv igen. Nogen gange dør mine også. Så har dejen været for lind (indeholdt for meget væske.)

      Slet
  8. Skal helt klart prøves ��

    SvarSlet

Læg en kommentar her. Jeg bliver så glad, og jeg lover at svare !
:-D